Blog

7 Mar

“Where is my teacher barbie?”

Mirthe, deelnemer van het English Teaching Program, geeft momenteel Engels in het prachtige Kunming. Dat doet ze samen met haar vriend Niek. Mirthe schrijft regelmatig over haar avonturen in China op haar blog. Hieronder lees je één van haar blogs over haar ervaring als docent Engels.

Rustig zit ik in het lokaal mijn lessen voor te bereiden als opeens de deur open gaat. In de deuropening zie ik mijn directrice staan en naast haar staat een klein meisje van 4 jaar genaamd Apple. Ik weet dat haar les over een half uur begint, dus ik kijk mijn directrice vragend aan en twijfel of ik me in de tijd heb vergist. Ze kijkt me lachend aan en zegt dat dit kleine meisje al 20 minuten lang in het Chinees aan het vragen was : “Where is my teacher barbie?” “Ze wilde je zo graag al even zien” antwoordde mijn directrice…   

 WeChat_1487335390    WeChat_1487335386

Geweldig, natuurlijk kan dat! Deze kleine dingen maken het leven als leerkracht elke dag een feest! Ik maak een dansje met haar en zeg dat ik even ga opruimen en dat we gewoon alvast beginnen met de les. Heel zachtjes hoor ik “thank you” en ze huppelt weer weg.

We zijn nu zo onderhand alweer 4 maanden aan het lesgeven. Elke dag is weer een nieuwe belevenis op het werk, ik kan er uren over praten, maar ik zal proberen een paar aspecten van ons dagelijkse werk te beschrijven.

De eerste dagen kom je er wel achter dat onze namen toch wel lastig uit te spreken zijn, Niek heet tegenwoordig NICK. Lijkt er redelijk op en makkelijk uit te spreken! Voor mij is het een ander verhaal. Nadat ik me had geïntroduceerd werd ik vriendelijk welkom geheten. “This is Murth!” “Welcome in our Campus”! Euhm Murth? Ik probeer nog een keer duidelijk mijn naam uit te spreken en vervolgens hoorde ik reacties als “Mite, Merthu, Melthe”. Oké, dit gaat lastig worden. Een andere collega opperde maar dat ik een Chinese naam moest nemen. Dit ging me iets te ver, haha! Ik besloot maar, dat als er iets met een M wordt geroepen en enigszins op mijn naam lijkt, ik er maar op reageer. Tot nu toe gaat het goed! Eén van mijn leerlingen noemt me zelfs America, hij heeft er de grootste lol om dus ik laat het maar zo 😉

De meeste kinderen heb ik overgenomen van een collega. In het totaal heb ik ongeveer 20 leerlingen die vaak 2 keer per week les krijgen. Ik geef ongeveer 33 lessen per week. Deze kinderen hebben allemaal een Engelse naam! Het is voor ons anders te ingewikkeld om alle Chinese namen te moeten onthouden. Voor ons gevoel zitten er wat bijzondere namen tussen. Zo heten er bijvoorbeeld kinderen Apple, Yellow and WiFi. Iedereen is ook altijd blij als WiFi aanwezig is 😉

WeChat_1487335378  WeChat_1487335381

Aangezien Niek op een nieuwe campus werkt waar veel nieuwe kinderen zijn bijgekomen, krijgt hij  vaak de eer om ze een Engelse naam te geven. Laatst was het zelfs zo dat hij de hele les met een  meisje haar naam had geoefend. Genaamd Julie. Ze rende vrolijk naar haar ouders en riep heel hard : “My name is Julie” en vervolgens keek de PA van Niek hem en aan en fluisterde “euhm, ze heet al Coco!” Oeps!?

Een PA is een ‘process administrator/advisor’. Samen zijn we verantwoordelijk voor de kinderen. Elk kind heeft een eigen PA. Na de les bespreken wij met de PA hoe de les ging en zij vertalen in het Chinees aan de ouders wat er zoal is gedaan in de les en hoe de voortgang is van de kinderen. De PA komt ook regelmatig de les observeren en ouders kunnen ook langs komen om te kijken! Een prettige samenwerking :-)

Maar… wat gebeurt er zoal in een les? Hoe geef je les als de kinderen de taal niet begrijpen? Wat leer je ze allemaal? Deze vragen hoor ik vaak. Aangezien ik kinderen van 2 tot 12 jaar les geef, moest ik wel even omschakelen. In Curaçao had ik een eigen lokaal, en een vaste groep 1/2 met 22 kinderen. Op onze campus hebben we verschillende kleine lokalen ingericht voor jonge kinderen, oudere kinderen en volwassenen. Elke les ben ik vaak in een ander lokaal, omdat je vaak moet switchen van leeftijd. Van de leerkracht wordt verwacht dat we werken volgens het IGDI-model – voor de juffen en meesters onder ons, ja ik moet ook elke les weer een lesplan maken en voor elk kind een eigen studie plan! Oef, zit ik weer op de pabo? 😉   

WeChat_1487335449  WeChat_1487335398

Met de jongste kinderen begin ik altijd met een welkomstlied! We dansen, springen, zingen en heten elkaar welkom. We werken met methodes, maar met de jonge kinderen werk ik hier niet veel mee. Vanuit een lied, een magic box (goocheldoos waar materialen in verstopt zitten) en handpoppen probeer ik de nieuwe leerstof te introduceren! Als er kinderen aan het zingen zijn zeggen mijn collega’s ook vaak “oh, dat is vast weer een kind van juf Mirthe” 😉

Om de nieuwe woorden te oefenen doen we veel spelletjes! Memory, het vliegenmepperspel (woorden op het bord tekenen en dan mogen ze erop “slaan”) board games, in een cirkel staan en springen op de woorden, bingo enz. Veel spelenderwijs dus! Met de oudere kinderen werk ik wel meer met een methode, zodat ik ook enige houvast heb! Ook probeer ik zo veel mogelijk ‘daily life’-situaties na te spelen en maken we hier filmpjes van. We gaan bijvoorbeeld naar de markt om fruit te bestellen, de natuur in om bomen te onderzoeken en de straat op om het verkeer te bestuderen.    

WeChat_1487335402  WeChat_1487335405  WeChat_1487335406

Gedurende de lessen gebeuren er grappige dingen! Zo praten kinderen nog regelmatig Chinees en kijken ze mij ook vragend aan waarom ik niet reageer! Haha, ik leg dan uit “no Chinese” en vervolgens als er iemand Chinees praat, wordt er hard geroepen “NO CHINESE!” “NO CHINESE!” Oké, volgens mij hebben ze het begrepen, haha! Een klein jongetje is vervolgens druk aan het kleuren en kijkt opeens op van zijn kunstwerk en zegt “Teacher!” euhm ja… “YOE beautiful” en gaat weer verder met kleuren. Dan smelt mijn hart toch wel even…. Ook als we op zoek gaan naar de kleur blauw in de klas wordt er vaak niet eens rond gelopen, maar gewezen naar mijn ogen “YOUR EYES, YOUR EYES”.    

WeChat_1487335448  WeChat_1487335403  WeChat_1487335409

Laatst zei een Chinees meisje tegen mij in het Chinees “Teacher, you’re my best friend”. Ook ben ik al uitgenodigd om een keer bij iemand thuis te komen spelen. Wat ben ik blij dat ik juf mag zijn in China!

Dit waren zomaar even wat dingen die zo tijdens de les gebeuren, zoals ik al zei, ik kan er uren over door praten! Het komt er op neer, dat ik met zoveel plezier hier les geef, elke dag volop geniet en mijn kinderen me elke dag weer een nog grotere lach op mijn gezicht bezorgen. Dit geldt ook zeker voor Niek!

Voor de leerkrachten onder ons die geïnteresseerd zijn in Engelse les geven is onderstaande pagina erg leuk waarop je veel liedjes, flashcards en lesideeën kunt vinden!

Supersimplelearning

Veel liefs uit China,
Mirthe

Leave a Reply